یادداشتهای انحرافی از فرهنگ

مرکز جهان اینجاست
یادداشتهای انحرافی از فرهنگ

مقام معظم رهبری:
یک مسئله هم مسئله‌ى فرهنگ است؛ که آقایان هم حالا معلوم شد که نگرانى دارید، بنده هم نگرانم.

مسئله‌ى فرهنگ، مسئله‌ى مهمّى است. اساس این ایستادگى، این حرکت و در نهایت ان‌شاءالله پیروزى،

بر حفظ فرهنگ اسلامى و انقلابى است و تقویّت جناح فرهنگى مؤمن، تقویّت این نهالهایى که روییده است

در عرصه‌ى فرهنگ؛ بحمدالله جوانهاى مؤمنِ خوبى داریم در عرصه‌ى فرهنگ و هنر؛ فعّالیّت کردند، کار کردند؛

حالا بعضى جوانند، بعضى دوره‌ى جوانى را هم گذرانده‌اند؛ ما عامل فرهنگى کم نداریم.

پیوندهای روزانه

جان آرلیج می نویسد»: بخش فحشاء، در تحقیقات و توسعه ارتباطات نسل سوم، دارای سریع ترین رشد است. اینکه فحشاء و استهجان، یکی از کلیدهای پیش برنده تکنولوژی مصرفی جدید بوده است؛ برای مدتها، راز کثیفی بوده است؛ اما نیاز به کارگیری هر چه سریعتر نسل سوم ارتباطات همراه، از این راز پرده بر

می دارد. «

به گزارش علیرضا احسانی نیا از پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار به نقل از 598:همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد تغییر اولویت این دولت در حوزه ارتباطات بودیم به طوری که به رغم تصریح قانون به ضرورت پیوست فرهنگی برای نسل سوم تلفن همراه تلاش برای توسعه اینترنت آمریکایی پرتابل پر سرعت شدن گرفت و همچنین مبحث اینترنت ملی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و سایر بزرگان نظام بود از اولویت افتاد.
در همین خصوص  با بازنشر تنها دو نمونه از اعترافات غرب درباره سطح نفوذ نسل جدید تلفن همراه برای ایجاد جریان ضدفرهنگی در جهان می پردازیم.
ژنرال آمریکایی، جیمز هاس کارترایت
در مرکز بررسیهای استراتژیک و بین‌المللی، درباره چگونگی دگرگونی جنگ به وسیله فناوری‌ اطلاعات گفت: «با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، چیزی که بیشترین تاثیر را در طولانی مدت بر فرهنگ این کشور می‌گذارد، همین شبکه 4جی و نسل جدید گوشی‌های همراه در آنجا است؛ چون این فناوری از کوهها و موانعی اجتماعی عبور خواهد کرد».

همان طور که در ادامه خواهیم دید، جیمز کاترایت، ژنرال ارتش آمریکا در افغانستان، اعلام می‌کند که از تمام هزینه هایی که برای تغییر هویت افغانستان و به قول خودشان ملت سازی کرده‌اند، تنها چشم امیدشان به شبکه نسل سوم تلفن همراه است. اکنون جای سوال است که چرا تکنوکرات های فرهنگی ایران، اقدام به راه‌اندازی همان چیزی کرده اند که آمریکایی ها آن را «جنگ فناوری اطلاعات برای تغییر هویت مردم افغانستان» می‌دانند؟ بستر پرمخاطره‌ای که رایتل فراهم کرده است، به معنای آن است که حق راهبانی تمام بزرگراه ها و راههای اصلی سایبری کشور که با سرمایه این مملکت ایجاد شده است، در اختیار پنتاگون و nsa قرار بگیرد؛ چیزی که حتی با قرارداد رویتر هم قابل قیاس نیست.

http://www.598.ir/files/fa/news/1392/1/19/30287_409.jpg


ژنرال جیمز کارترایت می‌گوید: «ماندگارترین و شاید مهمترین میراث جنگ یازده ساله آمریکا در افغانستان چه چیزی می‌تواند باشد؟ پاسخ این سوال، شبکه نسل چهارم تلفن‌های همراه با توانایی پشتیبانی از گوشی‌های هوشمند است. بنا به گفته جیمز هاس کارترایت، ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا که از معاونت ستاد مشترک ارتش آمریکا در اوت سال 2011 استعفا داد، گوشی‌های هوشمند مهمترین چیزی است که غرب در افغانستان رواج داده است.

کارترایت در خلال سخنرانی خود در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، پیرامون چگونگی دگرگونی جنگ توسط فنآوری‌ اطلاعات گفت: «با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، چیزی که بیشترین تاثیر را در طولانی مدت بر فرهنگ این کشور می‌گذارد، باقی گذاردن این شبکه و این گوشی‌های تلفن همراه در آنجا است. چرا که این فناوری از کوه‌ها و موانعی اجتماعی عبور خواهد کرد که این فرهنگ تاکنون نتوانسته از آن عبور کند. نمی‌دانم که آنها کجا از این تکنولوژی استفاده خواهند کرد؛ ولی رایج ساختن استفاده از آن، احتمالاً ماندگارترین و موثرترین فعالیتی است که ما در افغانستان انجام داده‌ایم.

«وی با اشاره به قدرت انقلابی و واقعی تلفن‌های همراه و ابزار رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس‌بوک – که نقش مهمی در بهار عربی ایفاء کرد-گفت: ما هنوز به قدرت واقعی این ابزار پی نبرده‌ایم.

«کارترایت در ادامه افزود: تنها مشکلی که در این میان وجود داشت، این بود که آکادمی ملی علوم ایالات متحده پیش‌بینی می‌کرد که مهارت یافتن مردم عمدتاً بیسواد افغانستان در استفاده از گوشی‌های همراه - در شبکه‌ای که ایالات متحده و ناتو در آن کشور ایجاد کرده‌اند - یک تا دو سال طول خواهد کشید. ولی عملکرد آن، نتایج به مراتب بهتری را نشان داد

از این رو ما تصمیم گرفتیم آیفون‌ها را اینجا امتحان کنیم. ما هزاران عدد آیفون داشتیم و آن را در بخش عظیمی از این کشور در اختیار افراد قرار داده و مسابقاتی برگزار کردیم – مانند نسخه افغانی برنامه امریکن آیدل که در آن افغان‌ها با استفاده از گوشی‌های همراه خود به رقبای شرکت کننده در آن رای می‌دادند-و آن را در گوشی‌های آیفون اجرا کردیم و حدود دو هفته یا بیشتر طول کشید تا افغان‌ها با پیام کوتاه و انتقال داده‌ها آشنا شوند. و بدین ترتیب آیساف توانست نیروهای افغان را با گوشی‌های هوشمند آشنا سازد.

«کارترایت اظهار داشت: بنابراین تمامی میلیاردها دلاری که جامعه بین‌المللی در روند «ملت‌سازی» برای ایجاد راه‌ها، مدارس، کمک‌های نظامی و هر بخش دیگری هزینه کرده است را فراموش کنید. چیزی که موجب بیشترین تغییر شده، تبادل اطلاعات میان افرادی است که از طریق کامپیوترهای جیبی با یکدیگر مرتبطند.

«تکمله سایت killer apps: در حالی که کارترایت می‌گوید که آمریکا نسل چهارم تلفن‌های همراه را در افغانستان راه‌اندازی کرده است، یکی از خوانندگان که در زمینه شبکه‌های تلفن همراه در افغانستان فعالیت دارد، رایانامه‌ای به "killer apps" نگاشت تا نشان دهد چنین شبکه‌ای در این کشور وجود ندارد. وی می‌گوید: در عوض، شبکه‌های نسل دوم تلفن همراه با نوزده میلیون کاربر و نسل سوم شبکه‌ - که در حال راه‌اندازی است -در افغانستان وجود دارد. وزارت ارتباطات افغانستان پیش‌بینی کرده است که نسل سوم شبکه موبایل، اینترنت همراه را طی 5 سال در بین 85? از مردم این کشور توسعه دهد.

همچنین چندی پیش نیز  روزنامه گاردین (Guardian) چاپ انلگستان در مقاله ی John Arlidge درباره مدیریت فحشاء بر تکنولوژی جدید اتلفن همراه به این موضوع شاره می کند. اینک به گوشه هایی از آن اشاره می شود که ناظر به فناوری نسل سوم ارتباطات سیار است؛ چیزی که اخیراً به اسم «رایتل» فضای تبلیغاتی ایران را پُر کرده است. عنوان مقاله چنین است: «فحشاء؛ راز کثیفی که تکنولوژی جدید را جهت دهی می کند»

جان آرلیج می نویسد: «بخش فحشاء، در تحقیقات و توسعه ارتباطات نسل سوم، دارای سریع ترین رشد است»[9]. وی به عنوان یک فرد آگاه در حوزه صنعت می افزاید: «اینکه فحشاء و استهجان، یکی از کلیدهای پیش برنده تکنولوژی مصرفی جدید بوده است؛ برای مدتها، راز کثیفی بوده است؛ اما نیاز به کارگیری هر چه سریعتر نسل سوم ارتباطات همراه، از این راز پرده بر می دارد». وی با استناد به گفته های متخصصین درگیر در این مسأله می گوید: «تحلیل گران بر این باورند که درخواست دریافت خدمات مستهجن از طریق موبایل در بریتانیا، به حدّ یک میلیارد پوند در سال 2005 است. برخی معتقدند آینده نسل سوم ارتباطات همراه، وابسته به سکس است»

نویسنده سپس با نفوذ استهجان از طریق نسل سوم ارتباطات تلفن همراه می پردازد و در بخش دیگری از مقاله می گوید: «هم شرکت های فحشاء و هم شرکت های تلفن همراه، معتقدند که نسل سوم گوشی های تلفن همراه، بزرگترین فرصت پایدار را برای فروش محصولات مستهجن فراهم می آورند»

 نویسنده روزنامهگاردین چاپ انگلیس می افزاید: «نسل سوم تلفن همراه، موبایل را با اینترنت تلفیق کرده است و شما همواره به اینترنت متصل هستید و اینترنت در جیب های شما است؛ و اگر بدانی که چه تعداد از مردم از اینترنت برای فحشاء استفاده می کنند، دیگر لازم نیست خیلی ذکاوت به خرج بدهی که بدانی آنها چگونه از تلفن جدیدشان استفاده خواهند کرد»

۹۳/۰۶/۰۷
بصیر

نظرات  (۲)

خیلی جالب بود.
ممنون از مطلب خوبتون
باز هم به ما سر بزنید خوشهال میشم
پاسخ:
تشکر التماس دعا
سلام دوست عزیز
مطالب فوق را که طبیعتاً نمی‌توان رد کرد چون اعترافات خودشون هست اما به طور کلی در خصوص تکنولوژی سه نوع برخورد یا مواجهه وجود دارد:
نوع اول: خودباختگی و تسلیم تکنولوژی شدن
نوع دوم: مقابله و ایستادن در مقابل آن
نوع سوم: بهره‌برداری از آن تکنولوژی در جهت منافع خودی
تکلیف نوع اول که مشخص است و نیاز به توضیح ندارد اما در نوع دوم، شاید هیچ کشوری را نمی‌توان پیدا کرد که توانسته باشد طولانی مدت در برابر یک تکنولوژی دوام بیاورد و در نهایت ناچار به تسلیم می‌شود (تکنولوژی و فناوری به ابری تشبیه می‌شود که کسی نمی‌تواند جلوی ورود آن را بگیرد)
اما صحیح‌ترین شیوه و منطقی‌ترین راه برخورد با فناوری‌های جدید که ساخت خودمان نیستند همان نوع سوم است یعنی مدیریت فناوری.
ببینید الان دارد روی طرح‌هایی کار می‌شود که در آینده هیچ نوع حد و مرزی برای ارائه اینترنت در سراسر جهان وجود نخواهد داشت یعنی چیزی به معنی فیلترینگ بی‌معنی خواهد شد. برای مثال فیسبوک چندی پیش یک شرکت ساخت پهباد را خرید تا بتواند از طریق پهباد اینترنت را در هر نقطه‌ای که می‌خواهد ارائه کند و یا گوگل در حال کار برای ارسال حدود 100 ماهواره در آسمان است که از طریق آن اینترنت را در سراسر جهان بدون محدودیت عرضه خواهد کرد. 
یا الان روی روشی کار می‌شود که بتوان شبکه‌های ماهواره‌ای را بدون نیاز به دیش و رسیور دریافت کرد. 
فکر می‌کنم همین سه نمونه کافی است تا بیشتر پیرامون این موضوع فکر کنیم.
البته کشورهایی مثل روسیه و چین کارهای خوبی انجام داده‌اند، برای مثل کشور چین که بیشترین درگیری و مشاجرات بر سر مسائل حملات سایبری با آمریکا دارد، دریافته است که باید یک سیستم عامل بومی برای کشورش طراحی کند. یا کشور روسیه در حال کار برای ساخت سی‌پی‌پو بومی است تا کشورش را در برابر واردات این قطعه از آمریکا بی‌نیاز کند.
از موارد فوق می‌توان سه راهکار پیشنهاد داد:
1-حرکت به سمت خودکفایی در ساخت سیستم عامل بومی
2- فرهنگ‌سازی برای استفاده از تکنولوژی از سنین کودکی
3- مدیریت و تبیین سیاست‌های کلان در خصوص فناوری‌های جدید

حرف برای گفتن زیاد است اما از حوصله من و شما خارج است.
باتشکر
پاسخ:
با تشکر
استفاده کردم از کلام شما
با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی